Hari ini adalah kenangan hari esok,
tanpa hari ini tiadanya hari esok.
スポンサーサイト

一定期間更新がないため広告を表示しています

- - -
Ikan dalam taman
 Ni masakan yang baru dicuba utk lunch tadi. Resipi ni amik dari blog knor ganu . Nama resipi ni unik.. IKAN DALAM TAMAN. Bukan aku memandai je buh tauuuu. Tapi dah nama cenggitu atau dalam bahsa siamnya PLA LUI SUAN
Tak tahulah betui ke dak maksud dlm bahasa siam tu. Sape nak kepastian kena tanya knor tak pun mek siam nun.



Rasa ikan ni sedap sungguh. Tadi masak sekor je.. kecik pulak tu. Sampai tak cukup. Lain kali nak kena wat 2 ekor baru cukup.

Ni resipi copy paste dr blog knor utk rujukan sendiri nanti.. Halal ye kak..

IKAN DALAM TAMAN @ PLA LUI SUAN

1 ekor ikan siakap
1/4 caw tepung serbaguna(tepung ni aku guna  tepung radix)
minyak utk menggoreng

Bersihkan ikan dan keringkan. Gaul ikan dgn tepung dan goreng hingga masak.
Angkat dan toskan.

Bahan2 Sos
1/4 cawan bawang putih
1/4 cawan bawang merah
3 helai daun limau purut
2 sudu besar daun ketumbar yg dipotong
3 batang serai
3 - 5 bj cili api
3 sudu besar sos ikan
4 sudu besar air limau nipis
2 sudu besar gula pasir
3 sudu besar pes cili sangai

Hiris halus bawang merah, bawang putih, daun limau purut, serai dan cili api.
Masukkan kesemua bahan dan gaul sebati.
Curah bahan2 ni atas ikan yg dah siap digoreng td.
Boleh la dihidangkan..
Ikan comments(1) -
スポンサーサイト
- - -
Comment








Salam Kak Yani... senang je rupenye nak buat ikan dlm taman nie ek... tak yah masak pon kuahnye... menarik nie.
from. Ijan | 2009/08/05 01:42 |
<< NEW | TOP | OLD>>
Related Posts with Thumbnails